Medea Redux

“Hij kust me. Jezus, hij kuste me en het was, denk ik, zoals je je kan voorstellen hoe het was toen ze de kus uitvonden, lang geleden, in de tijd van die mythen en zo, toen, je weet wel, toen mannen helden waren en je zo gekust kon worden, en je zou met plezier je hele leven gewacht hebben, tot hij terugkwam, dat zou je doen, en je kon hem nog altijd proeven op je lippen, jaren later. Want toen betekenden kussen nog iets. Zo kust hij me.”

In de monoloog Medea Redux blikt een jonge vrouw terug op de periode toen zij verliefd raakte. Verliefd op hem, haar leraar. Ze beschrijft in detail alles wat ligt tussen die éne schooluitstap die ze maakte als puber en de moord die ze pleegt op haar zoon, 14 jaar later. Verliefd, zwanger, verstoten, kindermoord. Een auditief portret van een hedendaagse Medea.

Welke factoren hebben tot deze moord geleid? Werd zij gedreven door omstandigheden of heeft zij uiteindelijk de loop der dingen naar haar hand gezet? Dit gevecht tussen lot en wil wordt in Medea Redux vormgegeven door een symbiose tussen stem en geluid. Met geluid als metafoor voor de omstandigheden.

Pers

“Een duizelingwekkend knappe voorstelling, hier zijn jonge makers aan het werk die welbewust nieuwe wegen zoeken én vinden, zonder concessies of gemakzucht. Dat getuigt in deze tijd van moed.” (Kester Freriks in NRC Handelsblad)

medea-redux-flyer

Credits

tekst: Neil LaBute
vertaling: Paul Mennes
concept en spel: Els Roobroeck
concept en muziek: Han Stubbe
concept en coaching: Irmgard Tummers
eindregie: Yamina Takkatz
video en techniek: Sander Salden
foto: Frele Fierens
zakelijke leiding: Els Roobroeck i.s.m. SoAP
producent: Noorderbrugcompagnie
co-producenten: TAKT Dommelhof, Festival CEMENT
samenwerking: Intro in situ, en C-mine Genk
met de steun van: Vlaamse Overheid en Gemeente Maastricht
met dank aan: Bart Alders en Leonie Clement

LOGO-TAKT    logo-festival-cement    logo-c-mine-sm    logo-vlaamse-overheid-sm    logo-gemeente-maastricht-sm