De Horla

een eigentijdse horror-trip

naar De Horla van Guy De Maupassant (1887)

“Wie is die onzichtbare die mij regeert, die onkenbare, die zwerfgeest van een bovennatuurlijk ras? Ah! De gier heeft de duif opgegeten, de wolf het schaap verscheurd. De leeuw de buffel weggevreten, de mens zichzelf verbeurd.”

De Horla is het verhaal van een waanzinnige vrouw en een stem uit de toekomst. Een eigentijdse bewerking van de gelijknamige 19e eeuwse novelle van de Franse schrijver Guy de Maupassant. Een bezwerende symfonie van tekst, fotografie en live electronica waarin humor en beklemming elkaar afwisselen.

Via dagboekfragmenten zijn we getuige van de strijd die een vrouw levert met een onzichtbaar wezen: de ‘Horla’ (hors-là, wat daar buiten op de loer ligt). De Horla dringt via alledaagse ideeën en gedachtes steeds dieper door in haar bewustzijn. Dit drijft haar uiteindelijk tot een ultieme daad van verzet.

Actrice Els Roobroeck en muzikant Han Stubbe (DAAU) debuteerden als theatermaker met Medea Redux (2011). Voor ‘De Horla’ bundelen zij hun krachten met fotografe Anja Ligtenberg en Seeing the Unseen, een collectief van blinde en slechtziende fotografen.

Over de muziek
Door intensief samenspel en onderzoek naar vernieuwende compositiemethodes voor elektronische muziek, ontwikkelden Roobroeck en Stubbe ze een palet aan improvisatietechnieken. Hiermee versmelten ze tekst en muziek op organische wijze tot een muzikaal geheel. De theatertekst wordt een libretto dat op een vrije manier wordt uitgevoerd, voortdurend in wisselwerking met de muziek.

Over het beeld
Het scènebeeld bestaat uitsluitend uit geprojecteerde en geanimeerde foto’s gemaakt via de ‘schilderen met licht’-techniek. Deze unieke, onorthodoxe beelden werken wonderlijk samen met de zintuiglijke muzikale benadering en de keuze om met surround geluid in een kleine ruimte te spelen. Het publiek is onderdeel van de wereld, het huis en de waanzin van het hoofdpersonage.

Documentaire fotograaf Anja Ligtenberg, opgeleid aan International Center of Photography, New York maakt portretten en reportages voor diverse media (National Geographic) en bedrijven in binnen en buitenland.  Sterke betrokkenheid en nieuwsgierigheid zijn haar drijfveren. Onder de naam Seeing The Unseen fotografeert zij ook met blinden en slechtzienden, in workshops, projecten o.a. met Koninklijk Visio en FOAM, Fotomuseum Amsterdam

Seeing the Unseen is een collectief van blinde en slechtziende fotografen. Zij zijn al enige jaren actief met schilderen met licht. Dit is een manier van werken die fotografie ook voor blinden en slechtzienden mogelijk maakt. De foto’s geven op verrassende wijze inzicht in de wereld van de blinde en slechtziende. De samenwerking leidt tot nieuwe ontdekkingen en het verleggen van grenzen op zowel op persoonlijk vlak als op vlak van beeldtaal.

Blinden en zienden worden verenigd in een verhaal dat gaat over kijken, over zien en niet zien.

 

Credits

concept: Els Roobroeck, Han Stubbe, Anja Ligtenberg
spel: Els Roobroeck
muziek: Han Stubbe
fotografie: Seeing the Unseen – Ruth Dongor, Anja Ligtenberg, Liset Neggers, Veronique Rademaker, Jankie van Soest
Licht en projectie: Sander Salden
Kostuum: Ben van Buuren
Techniek: Paul Caron
coach: Yamina Takkatz

een productie van Intro in situ in het kader van Musica Sacra

De Horla flyer voorkantDe Hora flyer achterkant

 

Musica Sacra LogoimagesIntro in Situ Logo logo-fpk-sm logo-provincie-limburg-sm logo-gemeente-maastricht-sm SNS Reaal Logo

Leave A Response